به گزارش قدس آنلاین؛ مطابق آمارارائه شده در حوزه مهارت آموزی محیط کار واقعی که یکی از طرح های سازمان فنی و حرفه ای با هدف حفظ و پایداری سنتی و بومی به خصوص در صنایع دستی و سنتی, آشنایی با محیط کسب و کار, استفاده از ظرفیت و توان آموزشی و علمی بنگاه های اقتصادی, کمک به بنگاه های فعال به منظور شناسایی و جذب نیروی کار مستعد و توانمند استت. در سال ۱۴۰۲ حدود ۹ هزار و ۶۵۹ واحد پذیرنده در این طرح وجود داشت که حدود ۲۸ هزار و ۱۰۴ نفر تعداد مهارت آموزان ثبت نام شده بود. این میزان در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۶هزار و ۳۴۲ واحد پذیرنده با ۹۸ هزار و ۶۵۹ نفر بوده است. همچنین این میزان در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۹هزار و ۴۴۶ واحد پذیرنده و ۶۱ هزار و ۲۱۰ مهارت آموز ثبت نام شده بوده است.
از جمله چالش های سازمان فنی و حرفه ای در اجرای این طرح عدم استقبال صنوف و صنایع از طرح و فقدان ابزار مناسب برای الزام قانونی ؛ عدم تخصیص بودجه ویژه در اجرای طرح به سازمان فنی و حرفه ای کشور و هزینه کرد سازمان از بودجه جاری در اجرایی نمودن این طرح که موجبات تضعیف و نظارت ها و ایفای نقش مناسب را پدید می آورد,است.
غلامحسین حسینی نیا, رئیس سازمان فنی و حرفه ای درباره مهارت آموزی در محیط کار واقعی می گوید: یکی از ماموریت های مهم و هدفگذاری شده سازمان آموزش فنی حرفهای، ارائه آموزشهای مهارتی تخصصی و موردنیاز بازار کار و تدوین استانداردهای روز آموزش مهارت است. اجرای طرح مهارتآموزی در محیط کار واقعی کار نیز در راستای یادگیری عملی و کاربردی مهارت های شغلی در این مسیر تدوین شده است.
او می گوید: این طرح با کمک اصناف در سطح کشور به اجرا در می آید و طبق ارزیابی صورت گرفته یک میلیون و ۴۰۰هزار واحد صنفی قابلیت نقش آفرینی در قالب طرح آموزشی در محیط کار واقعی را دارند.
به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای واحدهای صنفی می توانند کارآموزان را در قالب طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار آموزش دهند و در پایان دوره پس از برگزاری آزمون برای افراد آموزش دیده مدرک بین المللی مطابق با دورههای آموزشی در مراکز دولتی صادر می شود.
نظر شما